A valaha észlelt legnagyobb kozmikus robbanást örökíthették meg csillagászok

(Fotó: PA)

2023. május 12. [18:24]

Betűméret:

A valaha látott legnagyobb kozmikus robbanást rögzíthették csillagászok, a Naprendszer méretének százszorosát elérő tűzgömb a tudósok szerint egy szupermasszív fekete lyuk által beszippantott hatalmas gázfelhő miatt keletkezhetett - számolt be a felfedezésről pénteken a The Guardian online kiadása.

A nyolcmilliárd fényévnyi távolságban észlelt robbanás több mint tízszer fényesebb, mint bármely eddig ismert szupernóva.

A kutatást vezető Philip Wiseman, a Southamptoni Egyetem csillagásza elmondta, hogy a robbanás fénye egy évig észrevétlen maradt, de azóta fokozatosan egyre intenzívebbé vált. Csak akkor mérték fel a robbanás elképesztő méreteit, amikor a további megfigyelések során meghatározták a távolságát.

Wiseman kifejtette, hogy a becslések szerint a tűzgömb százszor akkora, mint a Naprendszer, és a fénye a Nap fényességének kétezer milliárdszorosa. Hozzátette:

"Három év alatt ez az esemény mintegy százszor annyi energiát szabadított fel, mint amennyit a Nap tízmilliárd éves élettartama alatt fog".

Az AT2021lwx elnevezésű robbanást a csillagászok szerint egy hatalmas, a Napnál valószínűleg több ezerszer nagyobb gázfelhő okozta, amelyet egy szupermasszív fekete lyuk nyelt el. A gázfelhő feltehetően abból a "fánkból" származhatott, amely jellemzően a fekete lyukakat veszi körül. Arra azonban a tudósok nem találtak még pontos magyarázatot, hogy miért nyelte el a fekete lyuk.

A szupermasszív fekete lyukakat jellemzően hatalmas gáz- és porfelhő, úgynevezett "fánk" veszi körül. A Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című folyóiratban publikált tanulmány szerzői szerint ennek az anyagnak egy része - esetleg galaxisok ütközése miatt - kiszakadhatott, és így került a fekete lyuk szájához. Ahogy az anyag a fekete lyuk eseményhorizontja felé sodródott, hatalmas mennyiségű hőt és fényt bocsátott ki, megvilágítva és 12-13 ezer Celsius-fokosra hevítve a fánk egy részét.

A The Guardian felidézte, hogy nem az AT2021lwx a valaha megfigyelt legfényesebb jelenség, ugyanis tavaly észleltek egy fényesebb gammakitörést, amely a GRB 221009A nevet kapta, ám az az esemény csak percekig tartott. Az AT2021lwx viszont - már harmadi éve - továbbra is tart, ami azt jelenti, hogy az az energia, ami közben felszabadul, sokkal nagyobb.

A robbanást először a kaliforniai Zwicky Tranziens Létesítmény (ZTF) észlelte 2020-ban. A jelentőségére azonban csak akkor ébredtek rá, mikor alaposabban megvizsgálták, és megállapították méreteit - hangsúlyozta Wiseman. (MTI)