Az e-cigaretták épp olyan károsak, mint a cigaretták

Egyik is, másik is káros
Egyik is, másik is káros (Fotó: iStock)

2022. október 28. [5:44]

Betűméret:

Két új tanulmány szerint a párologtató termékek hosszú távú használata ugyanolyan káros lehet a szívre, mint a normál cigarettázás.

A tudósok megállapították, hogy az elektromos cigaretta tartós használata jelentősen károsíthatja a szív- és érrendszer működését, így az embereknél megnő a szívbetegségek kockázata.

A dohányzás szívre gyakorolt negatív hatása régóta ismert, de a párologtatás hatásáról eddig kevesebbet tudtak.

Most egy amerikai tanulmány azt állítja, hogy a párologtatásnak az erek működésére gyakorolt hatása hasonló a dohányzáséhoz. A kutatók két vizsgálatot végeztek: az egyiket embereken, a másikat patkányokon. Az első vizsgálatban 120 önkéntes személytől vettek vérmintát.

Az eredmények a kutatók szerint újabb bizonyítékot szolgáltatnak arra, hogy az e-cigarettának való kitettség káros kardiovaszkuláris egészségügyi hatásokhoz vezethet – írja az Independent.

Embereken és patkányokon kísérleteztek, ugyanazt az eredményt kapták

Az önkéntesek között voltak tartósan e-cigarettát használók, tartósan dohányosok és olyanok, akik egyiket sem használták.

A hosszú távú párologtatókat úgy definiálták, mint az e-cigarettát hetente több mint ötször, több mint három hónapon keresztül használókat. A tartós dohányosokat úgy jellemezték, mint akik naponta több mint öt cigarettát szívnak. Ezután megvizsgálták, hogy a molekulák mennyire képesek átjutni a vérsejtek egy rétegén a másik oldalra. Minél több molekula tud átjutni, annál nagyobb a szívbetegség kockázata. Azt is vizsgálták, hogy az erek képesek-e nitrogén-oxidot kibocsátani, egy kémiai indikátort, amelyet a sejtek megfelelő működésének feltérképezésére használnak.

Humán vizsgálatunkban azt találtuk, hogy a krónikus e-cigaretta-használóknál károsodott az erek működése, ami miatt fokozottan ki lehetnek téve a szívbetegségek kockázatának

– mondta Matthew Springer, a vizsgálat vezetője, a Kaliforniai Egyetem kardiológusprofesszora.

Patkányvizsgálatukban a tudósok megállapították: nem volt egyetlen összetevő sem, amelyet el lehetett volna távolítani az e-cigaretta gőzéből, amely megállította volna a szívre gyakorolt káros hatást.

Egy másik tanulmány szerint a dohányzásról megállapították, hogy 35 év a legkésőbbi életkor a leszokáshoz, ha el akarjuk kerülni a visszafordíthatatlan egészségügyi károsodásokat. (index.hu)