A koronavírus elpusztítja az agysejteket egy kutatás szerint

Koronavírusos betegek agyi vizsgálata egy tanulmányból, amelyet júliusban publikáltak az Oxfordi Egyetem Brain című folyóiratában (Fotó: nypost.com)

2020. szeptember 11. [20:21]

Egyelőre nem tudják, hogyan jut el az emberek agyáig a vírus, de egyértelműnek tűnik, hogy eljut.

Egy új kutatás kimutatta, hogyan támadja, majd öli meg az agysejteket a koronavírus, hogy végül még több másolatot készítsen magából, írja a Daily Mail. A tudósok szakértői véleményét még egyik tudományos lapban sem publikálták.

Megfigyeléseik szerint a koronavírus megtámadja az agysejteket, majd a szomszédos agysejtektől egyszerűen elszívja az oxigént, végül pedig elpusztítja őket. Eddig úgy tűnt, hogy nem a betegek agyára gyakorolt hatás végez a Covid-19-fertőzöttekkel, de a kutatók szerint a agysejtek fertőzése akár végzetes is lehet.

Dr. Akiko Iwasaki, a Yale Egyetem immunológusa és csapata olyan agyi szövetkultúrákat (organoidokat) hozott létre, melyekkel könnyen modellezhetik a fertőzöttek agyának működését. Ezeket a laboratóriumban előállított miniagyakat egerek segítségével tanulmányozták, a végeredmény megdöbbentette a tudósokat.

Az organoidokban a fertőzésért felelős SARS-CoV-2 vírus nemcsak átvette a megtámadott agysejtek felett az irányítást, hanem nagy sebességbe kapcsolta a működésüket. Miközben a fertőzött sejtek azzal foglalkoznak, hogy a vírus újabb és újabb másolatát állítsák elő, a művelet során megmérgezik a környező ép sejteket is.

Ezek a sejtek végül lebontó, vagyis katabolikus üzemmódba kapcsolnak. A folyamat vége pedig oxigénhiány kialakulása az agy egyes részein, végeredményben pedig az érintett agysejtek elpusztulása. (szmo.hu)