Rovarzsírból készítenének vajat

Vajon miből készült ez a vaj?
Vajon miből készült ez a vaj? (Fotó: Shutterstock)

2020. február 21. [8:47]

A kutatásban részt vett tesztelők szerint a rovarokból készített vaj ugyanolyan jó ízű, mint a tehéntejből készült - állítják tanulmányukban belga kutatók.

Egy új tanulmány szerint a vajat a rovarokból készült zsíradék válthatja fel. A belga kutatók eredményei azt mutatják, hogy a rovarzsírból készült vaj nemcsak egészségesebb, de az embereknek valóban tetszik az íze is, tudósít az origo.hu a Foxnews cikke alapján.

A belgiumi Genti Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy az íztesztelők vajon meg tudják-e különböztetni a hagyományos vajjal készült ételeket a rovarzsírt tartalmazó ételektől. Ennek elérése érdekében mindegyik ételnek három változatát készítették el. Az egyiket szokásos vajjal, a másikban a vaj negyedét rovarzsírral helyettesítették, végül a harmadiknál fele-fele volt a vaj és a rovarzsír aránya.

A kísérlet eredményei szerint az íztesztelők nem éreztek különbséget a szokásos vajból készült sütemény és a negyed arányban katonalegyek lárváit tartalmazó vajjal készített sütemény között.Ugyanezt gofrival is kipróbálták és a tesztelők ott sem tudtak különbséget tenni a három változat között.

Daylan Tzompa-Sosa kutató szerinta rovar ökológiai lábnyoma sokkal kisebb az egyéb állati eredetű táplálékforrásokhoz képest.

Ráadásul Európában nagy mennyiségben találhatunk rovarokat, amelyek szintén csökkenti a szállítás környezetterhelését. „Végül is, a pálmazsírt is gyakran Európán kívülről importáljuk" - tette hozzá a kutató.

Az ökológiai előnyök mellett a rovarzsír egészségesebb is lehet az emberek számára.

"A rovarzsír más típusú zsír, mint a vaj" - mondta Daylan Tzompa-Sosa. „A rovarzsír laurinsavat tartalmaz, amely jobban emészthető, mint a vaj. Ezenkívül a laurinsav antibakteriális, antimikrobiális és gombaölő hatással rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy képes például különféle vírusokat, baktériumokat vagy akár gombákat is eltávolítani az emberi szervezetből, pozitív hatást kifejtve az egészségünkre" - közölte a kutató.